Зв'язатись з нами
close

* Реєструючись ви погоджуєтесь на обробку і зберігання персональних даних

close

* Реєструючись ви погоджуєтесь на обробку і зберігання персональних даних

Соціальне підприємництво в Україні: до чого готуватися?

Петро Дарморіс, виконавчий директор Української соціальної академії, взяв участь в панельній дискусії міжнародної конференції УФБ #SocialBusinessInUA. Ми законспектували для вас найважливіші тези про те, як змінюватиметься поняття соціального бізнесу, як буде трансформуватися громадянське суспільство та чому сьогодні варто інвестувати в малий бізнес з додатковою соціальною вартістю.

Говоримо про світ, що набуває нових обрисів.
Період «після виходу з карантину» не є невизначеним – це абстракція. Ми не знаємо насправді, коли закінчиться карантин. Тим паче не знаємо, коли настане цей період повноцінного виходу з соціальної ізоляції та якою буде характер соціальної взаємодії через рік. Більше того, сьогодні поняття “карантин”, перетворюється в категорію нової соціальної норми.
Багато речей, які ще рік тому здавалися абсурдними, тепер стали очевидними. Тож можемо говорити про те, що якби магічним чином вірус COVID зник суспільству не вийде повернутися до попереднього порядку речей. Тому, на загал я б говорив про подальший розвиток у світі, який вже набув і набуває нових обрисів і більше не виглядатиме таким, до якого ми звикли.

Ситуація з пандемією стала лише каталізатором для посилення трендів та явищ, що були в суспільстві раніше.
Ілюзія про те, що криза, яку ми зараз переживаємо, повністю змінила поведінкові моделі людей, є безпідставною. Насправді в суспільстві лише посилить тренди, які зароджувались та впроваджувались до COVID-19: діджиталізація, віддалена робота, клієнтоорієнтованість в сервісі, введення блокчейну до фінансових потоків в сфері соціального підприємництва, популяризація крафтових підприємств та  невеличких компаній з  авторськими брендами і т д. Все це з’явилось заздалегідь до пандемії COVID-19 і нинішня ситуація стала лише каталізатором для посилення вже існуючих трендів.

Малий бізнес зараз має перевагу над великими закритими ієрархічними структурами.
Вслід за суспільними змінами відбулися масштабні зрушення в бізнесі. Сьогодні маємо фіксувати зміну парадигми мислення в полі соціального підприємництва. Тут можемо говорити про зміну систем – від закритих та вертикальних, з чітко побудованою ієрархією до відкритих та горизонтальних. Взаємовигідне партнерство та  мережування зараз є великим ресурсом для орагнізацій, що зацікавлена в розвитку. Тому малі бізнеси, які працюють в контексті відкритої системи, все більше переважатимуть і створюватимуть конкуренцію великим ієрархічним брендам, що не вміють бути гнучкими та адаптивними.

“Бізнес заради бізнесу” сьогодні зникає.
XXI століття стає періодом трансформації для бізнес-структур, що є замкнутими на отриманні прибутку без додаткової соціальної вартості. Сьогодні з’явилося багато нових актуальних проблем в суспільстві, що потребують нагального вирішення. Відповідно – чітка диференціяція між секторами стирається. Тож якщо бренд хоче здобути лояльність – він стає ближчим до клієнта, а клієнта цікавлять його проблеми. Так активно впроваджуються нові політики корпоративної соціальної відповідальності, флагманські соціальні проєкти тощо. Підприємницька діяльність щораз більше проникає в NGO сектор. Тож в майбутньому може взагалі не залишитись не просоціального бізнесу, Він братиме на себе додаткову, корисну суспільству, функцію або зникне.

Сьогодні громадський сектор трансформується і перебирає інструменти бізнесу активніше.
Ми можемо яскраво це відстежувати опираючись на збільшення запиту до навчальних та консультаційних програм, які організовує та провадить Українська соціальна академія. Програма Менеджмент соціальних інновацій, консалтинг та корпоративні програми зараз, в часі непевності та переформатування, стали значно популярнішими для NGO сектору. Те ж стосується церковних та благодійних організацій, що до пандемії, часом, формували окреме середовище. Процес взаємного проникнення між бізнесом та некомерційним сектором активно працює в дві сторони. Це така собі дифузія секторів, що згодом формуватиме запит і продукт нової якості та смислу.