Контакти Зв'язатись з нами
28.11 Стаття

Створюємо соціальне підприємство крок за кроком

Створення соціального підприємства складається з багатьох етапів, які варто робити послідовно та обдумано. І якщо робити все крок за кроком на фініші у вас буде не тільки якісний продукт, а й позитивний імідж, який потім знадобиться у просуванні продукту. У цій статті описано основні кроки від ідеї до створення продукту.

Визначити мету

Найперше потрібно сформувати свої цілі та бажання. Важливо зрозуміти, що головна мета соціального підприємства – це здійснення позитивного впливу на суспільство. Фінанси і прибуток не можуть бути на першому місці. Щоб досягти успіху, потрібно відповісти на кілька запитань: які проблеми ви хочете вирішувати та в якій сфері зможете найбільш успішно себе проявити. При цьому важливо зібрати якомога більше інформації про можливості самореалізації в цій сфері. Відвідуйте тематичні навчальні програми, торгові виставки, тематичні та наукові конференції, вивчайте досвід успішних підприємств – це ніколи не буде зайвим.

Формування Візії та Місії

Після того, як ви визначите, яку соціальну проблему будете вирішувати, можна формувати Місію та Візію соціального підприємства. Місія має розкривати сенс існування вашого бізнесу. Подумайте, що має змінитися після того, як ви почнете роботу. Сформулюйте якомога більше ідей як цього домогтися, а потім виберіть три-п’ять найбільш реалістичних. Оцініть їхні сильні і слабкі сторони. Важливо зрозуміти, що не завжди цікава ідея стає хорошою бізнес-можливістю.

Маркетинг

На цьому етапі потрібно проаналізувати свій продукт, які в нього шанси на ринку, чи буде він мати попит. Якщо ні, то що потрібно зробити, щоб його можна було вдало продати. Адже соціальне підприємництво – це не благодійність, а бізнес, відповідно при його плануванні треба керуватись бізнес підходами.

Також на цьому етапі потрібно знайти свою цільову аудиторію та зрозуміти, як ви будете з нею спілкуватися. Всі ці питання мають бути прописані у маркетинговій стратегії. Її створюють в процесі бізнес-планування. Для розробки ефективної стратегії потрібно провести зовнішній аналіз, внутрішній аналіз, вибрати стратегію розвитку, продумати канали комунікації.

Бізнес-план

Якщо ви пройшли всі попередні кроки, то вам вже буде не так складно перейти до написання бізнес-плану. Варто пам’ятати, що для соціального бізнесу важливо не тільки знайти стійку бізнес-модель, а продумати соціальну складову і план досягнення соціального впливу. Цей елемент повинен стати невіддільною частиною бізнес-плану. Також вам потрібно вирішити скільки коштуватиме ваш продукт, скільки ви очікуєте отримати від продажів, як будете здійснювати облік фінансової діяльності.

Фандрайзинг

У процесі розробки проекту стане зрозуміло як залучати фінансування. На щастя, для соціальних підприємств зараз існує безліч можливостей: конкурси, форуми, гранти, спеціалізовані фонди та програми. Проте на початку, коли ще нічого нема соціальне підприємництво має велику перевагу: можливість отримати грант на розвиток. Ця діяльність може допомогти не тільки з фінансами, а й привернути увагу суспільства до певної проблеми та шляхів її вирішення. Існує декілька методів, через які може відбутися фандрайзинг: особисті зв’язки, фандрайзингові події, засоби масової комунікації, Інтернет та багато інших.

Організаційна структура

Коли вирішите з фінансуванням, прийшов час задуматися, чи варто залучити до своєї справи партнерів. Чи потрібно вам команда, люди, які б так само сильно вірили в цю ідею, як і ви. Можливо, в цей час варто подумати чи наймати на роботу перших співробітників. І якщо спочатку можна обійтися без фінансиста і бухгалтера, то без «робочих рук» буде дуже складно.

Правові питання

Коли у вас вже майже все готово, варто подумати, яким чином реєструвати соціальне підприємство. Згідно з дослідженнями фонду «Євразія», 30% українських соціальних підприємств є бізнес-організаціями, 60% – неприбуткові організації, 10% – є поєднанням неприбуткової організації та підприємства. Фактом, який найбільше впливає на вибір форми реєстрації, є Податкове законодавство.

Варто пам’ятати, що перш, ніж презентувати свій продукт на ринку треба переконатися, що він справді якісний. Якщо ні, то продовжувати його вдосконалювати. Неякісний продукт не принесе ні успіху, ні користі. Допрацьовувати його постфактум буде набагато складніше: на це піде більше прямих витрат і знизить репутацію самого підприємства.

Підготовчий етап закінчується після доопрацювання концепції продукту – настав час приступати до операційної діяльності. Будьте готові до того, що, навіть якщо ви прорахуєте всі можливі ризики, все одно може щось піти не так. Це нормальний підприємницький процес, особливо якщо ви вперше відкриваєте свою справу. Не опускайте руки, ні в якому разі не бійтеся звернутися за юридичною, консультаційною та фінансовою допомогою в спеціалізовані фонди. Якщо ваша справа дійсно здатна змінити світ на краще, нехай навіть не в глобальних, а локальних масштабах, вона варта того, щоб існувати.

Бізнес, навіть якщо він соціальний – це живий організм, який вимагає постійного розвитку. Завжди прагніть зробити більше і не бійтеся бути амбітними, залучати до цього людей, не припиняйте вчитись.

Останні новини

Стаття 13.12.17
7 соціальних інновацій які змінили світ

1. The Open University – відкритий університет, в якому можна вчитись дистанційно. Заснований у 1969 р. у Великій Британії. Він дає можливість здобувати освіту всім охочим незалежно від статків та віку. Модель відкритого навчання зробила освіту доступнішою та різноманітнішою у всьому світі. 2. Fair trade (Справедлива торгівля) – громадський рух, який відстоює справедливі стандарти торгівлі, захищає права виробників у країнах, які розвиваються. Почав діяльність у Великій Британії та США в 1940-1980-х роках, і наданий час поширюється по всьому світі. 3. Greenpeace – міжнародна природоохоронна організація, заснована у 1971 році у Ванкувері (Канада). Її діяльність полягає у ...

Детальніше
Стаття 13.12.17
Соціальне підприємництво. Місія – зробити світ кращим

Для того щоб ідея соціального підприємництва перетворилася в реальну соціальну можливість, вона має мати потенціал до створення соціальної цінності для цільової аудиторії. Виділяють п’ять критеріїв для оцінки ціннісного потенціалу соціального підприємництва: соціальна потреба, відповідність до Місії підприємства, досяжний вплив, соціальний повернення на інвестиції та підтримка спільноти. По-перше, ідея повинна відповідати реальній соціальній потребі. Одним зі способів, щоб її сформувати – провести опитування серед потенційної цільової аудиторії. Відповіді можуть показати, чи варто розвивати цю ідею чи ні. Однак варто врахувати, що реакція аудиторії на ціннісну пропозицію може бути спотворена. Щоб отримати більш точні дані варто опитати співробітників ...

Детальніше
Тернопіль 11.12.17
Семінар організаційного розвитку в Тернополі

В Тернополі відбувся семінар організаційного розвитку для учасників Програми соціального підприємництва. В рамках навчання вони дізнавались як бути ефективними соціальними бізнесменами, отримали інструменти для того, щоб скласти стратегію розвитку своєї організації і зменшувати помилки у своїй діяльності. Учасники вчились покроково будувати свій бізнес, правильно оцінювати ризики та ефективно співпрацювати з людьми. Операційний директор УСА др. Михайло Мельник розповів як успішні компанії здійснюють стрибок від “хорошого” до “величного” підприємства, спробував заглянути в майбутнє, проаналізувавши сучасні тенденції розвитку бізнес-організацій, а також поділився з учасниками ефективними інструментами організаційного управління. Розказав, хто такі лідери рівня та про те, що не треба робити у розвитку свого ...

Детальніше
Всі новини