Контакти Зв'язатись з нами
06.12 Стаття

Проблеми соціального підприємництва в Україні

Соціальне підприємництво стає все актуальнішим в Україні. Воно має багато переваг у вирішення соціальних проблем,  сприяє розвитку економіки, залучає людей з особливими потребами, активізує громади, знижує навантаження на місцеві бюджети. Та попри позитивну тенденцію, соціальне підприємництво в Україні стикається з багатьма проблемами.

  Однією з проблем є неоднозначне розуміння соціального підприємництва. Серед головних ознак які враховуються для визначення соціального підприємництва є пріоритетність соціальної мети, реінвестування прибутку, інноваційність та прозорість фінансування. Соціальне підприємництво – це бізнес зі змішаною цінністю. Коли в компанії поєднуються бізнесова діяльність та суспільна важливість – тоді це підприємство соціальне. Якщо вся діяльність спрямована тільки на отримання прибутку – це класичний бізнес. Часто також соціальне підприємництво плутають із благодійністю. Проте соціальний бізнес сам заробляє кошти на вирішення проблеми, а не шукає зовнішні джерела фінансування. Концепція соціального підприємництва унікальна тим, вона дозволяє вирішувати проблеми суспільства і заробляти.

   Друга проблема – неясність критеріїв виявлення соціальних підприємців. Кого можна вважати соціальним підприємцем? Адже можна мати бізнес і частину прибутку віддавати на благодійність – чи може такий бізнес називатися соціальним? Або одним із завдань діяльності соціального підприємця є забезпечення зайнятості громадян, які перебувають в важкій життєвій ситуації. Проте не існує критеріїв, які б чітко описувати цю ситуацію.

   Ще одна проблема – розробка закону про соціальне підприємництво. В Україні відсутній закон, який би регулював діяльність соціальних підприємців. Спроби легалізувати соціальне підприємництво поки зазнали невдач. Були 2 спроби внести законопроект «Про соціальні підприємства» народним депутатом Олександром Фельманом. Законопроект мав впроваджувати правові умови створення соціальних підприємств та державне сприяння їх діяльності. Фельман пропонував створити Міжвідомчу комісію з питань підтримки соціальних підприємств, яка б визначала статус «соціальності» того чи іншого підприємства та його відповідність умовам на отримання податкових пільг. Проте комітет ВР з податкової політики відхилив законопроект. Зараз він знаходиться на допрацюванні у Верховній Раді.

   З цього випливає наступна проблема: відсутність у держави концепції соціального підприємництва. Ефективні зміни потребують системного підходу. А в Україні бракує стратегічного бачення вирішення гострих соціальних проблем у регіонах. Це утруднює розвиток соціального підприємництва на місцях, пошук фінансування та підтримки. Ще однією з проблем соціального підприємництва в Україні є уявлення   людей про те, що вирішувати соціальні проблеми повинна держава.

  Перешкодою розвиткові соціального підприємництва є нерозуміння потрібності взаємодії бізнесу із соціальними підприємцями. Також проблемою є низький рівень розуміння у населення поняття соціального підприємництва, відсутність уміння управління бізнесом у спеціалістів соціальної сфери, недостатнє розуміння владою, бізнесом і громадськістю тих переваг, які надає розвиток соціального підприємництва. Через це соціальним підприємствам потрібно не тільки розробляти ефективну модель соціального підприємства, а приносити в суспільство нову культуру для вирішення соціальних проблем.

  Над цим завданням власне працює і Українська соціальна академія. Вона відіграє роль комплексної інфраструктури, через яку учасники програм мають можливість отримати доступ до знань, міжнародного досвіду, інвесторів та інших підприємців. УСА намагається впроваджувати в Україні нову культуру соціального підприємництва, виховувати молодих лідерів та агентів змін. Зокрема на Програмі соціального підприємництва можна навчитись як реалізовувати свої  ідеї соціального бізнесу, залучитись підтримкою ментора та мати можливість знайти інвестиції. Навчальні програми уже відбувались в Маріуполі, Тернополі, Києві, Івано-Франківську, Луцьку та Сумах. Зараз триває голосування за найкращий проект соціального підприємництва з останньої Програми. Також в академії можна навчитись впроваджувати соціальні інновації у своїх організаціях. Для цього є програма “Менеджмент соціальних інновацій”.

Тому в Україні є всі перспективи розвитку соціального підприємства та можливості, для того щоб стати успішним соціальним бізнесменом.

Останні новини

Тернопіль школа соціального підприємництва 07.05.18
У Тернополі майбутніх соціальних підприємців навчали фінансовому менеджменту

Українська соціальна академія забезпечила продуктивні вихідні для наших слухачів у регіонах –  у Тернополі 4-5 травня відбувся третій модуль Школи соціального підприємництва. Учасники отримали порцію практичних знань в сфері фінансового менеджменту. Протягом двох днів вони освоїли ключові правила діяльності підприємництва та на практиці розглянули моделі планування свого підприємства у конкурентному середовищі. Особливу увагу тренери акцентували на специфіці оподаткування підприємства та юридичної форми його реєстрації. У ході роботи школи учасники зрозуміли важливість складення правильного та продуманого бізнес-плану, який враховує вже наявні підприємства конкурентів, містить новизну на ринку та закладає можливі ризики. Аналіз податкового законодавства України показав, що на даному етапі соціальне підприємництво не має ...

Детальніше
Суми 27.03.18
У Cумах розпочалась Школа соціального підприємництва

23-24 березня у Сумах відбувся перший модуль Школи Соціального Підприємництва на тему: “Проривні стратегії та інновації. Створення цінності”. Петро Дарморіс, викладач першого модулю, розповів учасникам про основи соціального підприємництва, навчив учасників Школи формувати місію та візію для їх проектів, пропрацював ціннісну пропозицію кожного проекту. Студенти, підприємці та громадські активісти чудово спрацювалися, критикували та надихали одне одного. Найзахопливішою частиною першого дня модулю було практичне завдання – вихід в “поле” – на вулиці м. Сум для того, аби поспілкуватися з майбутніми клієнтами свого бізнесу та перевірити чи їм потрібна та цінність, яку пропонують учасники Школи у своїх проектах. Другий ...

Детальніше
Програма 21.03.18
Презентації проектів учасників програми організаційного розвитку

20 березня 2018 р. завершилася програма з організаційного розвитку Менеджмент соціальних інновацій Української соціальної академії. Учасники програми – керівники та менеджери громадських організацій, лідери соціальних ініціатив та проектів – впродовж п’яти місяців навчались організаційному менеджменту, розробці маркетингової та комунікаційної стратегій, фінансовому менеджменту, стратегічному плануванню та управлінню ризиками. Завершальним етапом програми була розробка стратегії розвитку організацій/проектів, яку учасники презентували на завершальному модулі програми – Demo Day. “Я б порівняла свою участь в програмі Менеджмент соціальних інновацій зі шляхом митця. Коли митець хоче оцінити свою роботу, зазвичай він дивиться на неї з відстані, оцінює її з різних перспектив, запитує ...

Детальніше
Всі новини