Контакти Зв'язатись з нами
26.07 Стаття

Нові перспективи для кооперативів і соціального підприємництва в умовах кризи

Ще до недавнього часу вважалось, що традиційними і домінуючими моделями в економіці  є підприємства for-profit. Відповідно, кооперативам та іншим підприємствам соціального спрямування була надана роль неповноцінних, створених для осіб, відкинутих капіталістичною системою.

Хоча, натуральним методом введення господарства вважається кооперативний і до XVIII століття не існувало жодних капіталістичних підприємств. Що ж призвело до змін? У праці відомого філософа Томаса Гоббса (1751, “Leviatano”), були викладені принципи, які лягли в основу капіталізму і залишались дієвими до недавнього часу: “Uomo uomini lupus” (людина людині вовк), “mors tua – vita mia” (твоя смерть – моє життя). Ці принципи заклали основи боротьби, але не спортивної, де перемагає найкращий, а в сенсі ліквідування супротивника. В економіці це означає, що один здобуває все  у випадку, коли інший все втрачає.

Після Промислової Революції, в кризовий період, коли держава і капіталістичні підприємства були неспроможними задовільнити нові потреби, були створенні кооперативи для покращення важкого і незахищеного становища робітничого класу (1844, Англія. Рочдейль).

В Україні кооперативи теж з’явились в умовах кризи і бездержавності, поділу країни між Австро-Угорською і Російською імперіями. Економіко-соціальне становище українців було важким: колоніальне становище, відсутність нації у комерційній сфері та на керівних посадах, міграційні процеси, панування іноземного капіталу. В цих умовах кооперативи взяли на себе роль, яку б мала виконувати держава: будували школи, лікарні, бібліотеки, проводили навчальні курси, опікувались бідними і сиротами, забезпечували роботою сільське населення, розвивали місцеві території і національну економіку.

Криза… Чим же відрізняється теперішня глобальна криза від попередніх? Перш за все, вона характеризується значним розділенням економіки від суспільства, економіки від демократії, економіки від етики, капіталів від роботи. Капіталістична модель економіки призвела до великих нерівностей між населенням: 1% найбагатшого населення володіє тим же об’ємом статків, що і інші 99%; на 10% заможного населення припадає 55% всього світового споживання. І цей факт аж ніяк не можна назвати природнім. Питання нерівності – це не лише етична проблема, але і сигнал про несправність економічної системи (коли одна частина нарощує багатство, інша нарощує борги).

Чому кооперативи та соціальні підприємства можуть бути прекрасною альтернативою в умовах кризи?

1        Кооперативи є не лише альтернативним теоретичним потенціалом, який протиставляється капіталістичній системі, але й реальністю. Емпіричні дані підтверджують про домінування у деяких випадках кооперативної моделі: в Європі сільськогосподарські кооперативи займають частку 60% агросектору, кредитні – 20% банківського, страховий кооперативний сектор – 25%. Зросла їх роль також у нових сферах (соціальні кооперативи, кооперативи громад, альтернативної енергії тощо).

2        Кооперативи є інноваційними підприємствами, і дали поштовх відкриттям у підприємницькій практиці: зближення між виробником і споживачем, відповідальне і органічне споживання, розвиток місцевих громад. Вони краще ніж традиційні підприємства сприяють збереженню робочих місць і рівня зайнятості. Таким чином, в період скорочення чисельності працівників на підприємствах – кількість членів у кооперативах зростає.

3        У кризовий період відбувається скорочення державою перш за все соціальних виплат. Досвід кооперативів підтвердив можливість побудови нової моделі соціального забезпечення, що не базується на державному втручанні. Сектор медицини, забезпечення незахищених верств населення, охорони здоров’я, освіти і культури дає широкі можливості для розвитку соціальних кооперативів та соціальних підприємств, через непривабливість даної сфери для тих інституцій, метою діяльності яких є лише отримання прибутку.

4        Глобалізація надає підприємствам не лише економічної влади, але і влади в організації суспільства: держави часто є  пов’язані з мультинаціональними компаніями і їхній суверенітет обумовлений поведінкою цих компаній, тобто політика стала залежною від економіки. Кооперативи в цьому випадку можуть бути інструментом захисту національної економіки.

5        Спільної мети в підприємстві капіталістичного типу немає. Тому що власники прагнуть максимізувати свій дохід, а працівники отримати вищу заробітню плату. Спільними є лише засоби виробництва. В соціальних підприємствах, включаючи і кооперативи є спільна кінцева мета: покращити становище своїх членів, території чи громади, в межах якого підприємство працює.

6        Принципи кооперації дають можливість зайнятості і розвитку громад. Кооперативи є громадськими організаціями, відкритими для всіх осіб, без дискримінації, що є важливим чинником у боротьби з безробіттям. Вони є також демократичними організаціями, контрольованими своїми членами, що може бути хорошим методом для створення демократії. Відомо, що в політиці, демократія – це влада народу, те саме має стосуватись і економіки та підприємств зокрема, де в керуванні беруть участь усі працівники.

7      Сучасна епоха характеризується споживацтвом. В державі нас розглядають перш за все не як громадян, а як споживачів і користувачів. Цей механізм порушився із кризою і має бути переосмисленим з точки зору відповідальності і сталого розвитку. Наступні принципи кооперації: участь членів в економічній діяльності; освіта, професійна підготовка; співпраця між кооперативами; турбота про громади допомагають розвивати активних громадян, здатних брати долю в свої руки, а не чекати допомоги від держави.

Підтверджено, що для подолання економічної кризи потрібна множинність форм підприємств, тому кооперативи та підприємства соціального спрямування є фундаментальною частиною цього плюралізму і для формування соціально-орієнтованої економіки в кризовий і посткризовий період мають великий потенціал.

Автор: Ольга Костюк

Останні новини

Програма 22.11.17
Innovation Cafe в Тернополі

  Як виробити ефективну комунікаційну стратегію? Як просувати свій продукт у соціальних мережах ? Та як знайти свою аудиторію? Відповіді на ці та інші питання отримали учасники Innovation Cafe в Тернополі від Катерини Дунаєвої – експертки з SMM та копірайтингу, засновниці контент-агенства T-REX.  Зустріч відбувалась в рамках 2-го етапу Програми соціального підприємництва. На цій стадії учасники працюють з менторами та вдосконалюють свої проекти соціального підприємництва.  Зустріч виявилась дуже практична і предметна. Під час індивідуального консультування я отримала багато корисних порад, як правильно просувати свій проект у соціальних мережах та позиціонувати продукт на ринку. – розповідає учасниця Яна Шкуратова.   Адже ...

Детальніше
Київ 21.11.17
Innovation Cafe для учасників Програми соціального підприємництва

 У Києві в рамках 2-го етапу Програми соціального підприємництва відбулося Innovation Cafe – зустріч менторів з учасниками відібраних проектів під час акселерації.  Учасники змогли проконсультуватися у менторів, як їм варто вдосконалювати проекти, над чим ще варто працювати та порадитись, як впроваджувати нові ідеї. Особливість такої зустрічі – кожен учасник мав 7 хвилин для розмови з ментором. Тому всі працювали дуже активно. Як на мене інтенсивність праці була дуже високою. Після того, як учасники поставили свої запитання менторам у них з’явилось ще багато інших запитань. Я це називаю прогресом. Адже вони зможуть далі вдосконалювати свої проекти. – ділиться ...

Детальніше
Проект 20.11.17
Тренінг з соціального підприємництва в Полтаві

    В Полтаві 17 листопада відбувся тренінг з розвитку соціального підприємництва, який провели експерти Української соціальної академії на запрошення Крим SOS.     Метою тренінгу було ознайомити учасників з особливостями ведення соціального бізнесу, надати практичні інструменти необхідні в реалізації соціального підприємства, розкрити особливості його реєстрування, складання бізнес-плану та маркетингової стратегії. Мої очікування від семінару повністю виправдались. Хотілося зрозуміти для себе, що таке “соціальне підприємництво”, в чому цінність такої діяльності для суспільства, а також особливості особливості організації таких проектів, – ділиться враженнями учасник тренінгу Вадим Корченков.     Керівник програм управлінського розвитку УСА Петро Дарморіс розповів про роль ...

Детальніше
Всі новини